“Minden szavam igazság”

Ha megkérdezünk egy keresztényt arról, hogy Isten igazmondó-e, a válasz habozás nélküli igen lesz. De ha nem elégszünk meg ezzel, és tovább kérdezzük, hamarosan kiderül, hogy „nem ennyire egyszerű a helyzet”, „ennél bonyolultabb a kérdés”. És ehhez elég pusztán azt a kérdést feltennünk, hogy vajon történelmi könyv-e a Teremtés könyve? Mert azok közül, akik egyáltalán megértik a kérdés lényegét, az egyszerűbb, emiatt őszintébb lelkek nemmel felelnek majd, a tanultabbak, papok pedig heves „árnyalásba” kezdenek: hallhatunk majd a szentírási elbeszélések műfajairól, a rétegekről, forrásokról, hagyományokról, elméletekről stb. De ha nem fáradunk bele a „magyarázat” hallgatásába, netán impertinens módon ismét feltesszük a kellemetlen kérdést, végül kimondják, hogy nem történelmi elbeszélésről van szó.

Mivel ezt tanulják a teológián, vélhetnénk nehezen érthetőnek a kérdésre előadott nyögvenyelésüket, hiszen miért érzik problémásnak azt adni tovább, amit maguk is kaptak? Hiszen lám, ez a szemlélet megjelenik még az újabb szentírásfordítás lábjegyzeteiben is. Már a lábjegyzet ténye is érdekes jelenség a szentírásban, de az még inkább, ha a lábjegyzetek megkérdőjelezik a szöveg hitelességét. A Káldi-Neovulgátában ilyeneket olvashatunk például a Teremtés könyvénél: „A (jelképesen értendő) életkorok…” – azaz: Noé és leszármazottai nem annyi ideig éltek, amennyit a szentírás tulajdonít nekik, „A bibliai elbeszélés a mezopotámiai árvízkatasztrófát mint Isten ítéletét ábrázolja” – tehát azt feltételezzük, hogy csak Mezopotámiára terjedt ki az „árvízkatasztrófa”, és nem Isten ítélete volt, hanem annak jelképes ábrázolása „Töredékes és homályos hagyomány”.

De valójában a nyögvenyelés mégis érthető és nagyon is beszédes jelenség. Érthető, mert azt a kényelmetlenséget mutatja, amit valaki akkor tapasztal, ha a tanult magyarázatok hittel ellenkezését sejti, ezért kertel és terel, mert nem akar vele foglalkozni, vagy legalábbis nem szeretné kimondani. És beszédes, mert ez a jelenség leginkább a Teremtés könyve esetén érhető tetten. Ennek a könyvnek történelmi hitelességét hiszik manapság legkevésbé, valószínűleg azért, mert elkerülhetetlen szükségszerűségnek vélik a világ „tudományos bizonyítékokban” megnyilvánuló letaglózó „igazságának” elfogadását. És ez az állítólagos igazság mindössze csak két történetet látszik cáfolni a Teremtés könyvéből: a teremtését és az özönvízét. No meg a resztlit…

A hatnapos teremtés szemben áll az evolúció elméletével, amelyet papok és gyalogkeresztények tömegei ugyanolyan megkérdőjelezhetetlen igazságnak vélnek, mint bármely hitetlen korunkfia. Ezért tesznek néha a teremtésbe vetett hit megmentésére kísérletet például a teista evolucionizmussal: mert ha nem is úgy történt, ahogy leírja a Teremtés könyve, de valahogy mégis Isten teremtette a világot, egyeztessük össze hát az evolúciót a teremtéssel, gondolják.

És közben nem veszik észre, hogy mit jelent igyekezetük: az Istenbe vetett hitet akarják megmenteni azzal, hogy kétségbe vonják Isten igazmondását, ezáltal viszont azt a hitet bontják le, amelyet megmenteni szeretnének. Mert ha a Szentírás „történelminek látszó” könyvei nem a megtörtént eseményeket adják elénk, akkor nem ismerhető meg, hogy mely könyvek tartalmaznak történelmi tényeket, így aztán nem megbízható forrásai hitünknek, és akkor hogyan hihetjük sugalmazottnak, hogyan tehetjük fel életünket azokra és az azokból következő valóságra? És hogyan hihetjük Istent igazmondónak, ha hamis információkkal traktál minket, vagy pusztán eltűri az emberi tévedéseket, netán elfogadhatónak tart hazugságokkal, emberi mesékkel, meg nem történt eseményekkel „megvilágosítani” bennünket az igazságról?

A hit szerinti eljárás az lenne, ha a legkisebb habozás nélkül elvetnénk minden tudományosnak látszó elméletet, amely ellentmond Isten szentírásban megismert szavának. Mert milyen tudomány az, amely emberi gondolatokra alapozva írja felül a teremtő és kinyilatkoztató Isten igazságát, magát a valóságot? Bármely természettudományos evidencia kisebb bizonyossági szintű, mint a szentírásban elénk tárt isteni kinyilatkoztatás! Ha ez nem így lenne, értelmetlen lenne életet áldozni annak igazságaiért, és akkor inkább a tudományért halnának vértanúhalált az emberek. És ugye, milyen szép is lenne arról hallani, hogy a heterotikus-O húrelméletért, netán a konvergens evolucióelméletért ismét életét adta egy vértanú tudós?

Pedig a hit szerint eljárva könnyen beláthatnánk, hogy az evolucionizmus csak egy, az általánosan elterjedt és minden szinten sulykolt elméletek közül, amely ellentmond a hitünknek és a józan észnek, és ebben az esetben nem rettegnénk a hitet választani a világ megvetése közepette sem.

Mert az evolucionizmus az egyetlen teremtő végső ok helyett ezret és milliót feltételez másodlagos okokból, amelyek nem az élet fenntartását szolgálják, hanem a megalapozatlan hamis elmélet újabb hamis elméletekkel való fenntartását kísérlik meg: ha nem elég az ősleves, amelyben az életnek aszteroidák és meteoritok által ideszállított összetevői csak nem akarnak életté összeállni, akkor előkerül a villámlás, mint „életet adó” fizikai jelenség, ha pedig ez sem elég, akkor végső magyarázatként az évmilliók kerülnek elő. És az már azért ütős érv, nemde? Mert mi minden történhet évmilliók alatt! Például az élettelenből élő lesz, az egyszerű élőből összetett, a halak kimásznak a szárazföldre, hogy szárazföldi állatokká váljanak, vagy visszamásznak, hogy lábukat visszafejlesztve ismét halként lubickoljanak, ugye? (Ezért aztán talán nem csak nekem tűnik viccesnek, hogy a rendszertan genetikai alapú felturbózása közepette a cetek (Cetacea) egykoron önálló rendje a párosujjú patások közé lett besorolva. Pedig ennek oka az, hogy az evolucionisták szerint a genetikai hasonlóságok nem a gazdaságosság elvének teremtésben való érvényesülését mutatják, hanem leszármazást jeleznek) Közben pedig milliószor bizonyul a metafizikai lehetetlenség lehetségesnek, mert az alacsonyabb rendű létező magasabb rendűvé válik.

De, hogy a teista evolucionisták se maradjanak ki a jóból: ők azt feltételezik, hogy Isten, mint teremtő, végső ok, megteremti a világot egy kezdetleges állapotra, amelyet a fejlődéssel „áld meg”. Így egy teremtő aktus helyett millió teremtési aktus révén avatkozik bele a világ folyásába, hogy az egysejtű többsejtűvé, vagy a majom emberré váljon. És közben ugyanennyiszer bizonyítja, hogy a teremtés nem volt tökéletes, nem volt jó, tehát tökéletlen világot teremtett, amely csak a fejlődéssel tökéletesedik, tehát nem igaz, amit a Szentírás mond a teremtés eredeti jóságáról. És milliószor bizonyítja azt is, hogy nincs a dolgoknak saját természete, amely mindig ugyanaz maradna, hiszen halak válnak emlősökké, csimpánz emberré. Ennek fényében pedig egyik „kedvenc” fehérvári egyházmegyés papomnak, az igazi lumen gentium-nak is igaza lehet, amikor azt tanítja, hogy a gyerekek a haláluk után angyallá válnak, azon belül is őrangyallá. Mert hát ugyan miért ne válhatna az ember angyallá? Semmivel sem valószínűtlenebb és értelmetlenebb, mint az ősmajom emberré fejlődése, sőt, ez ugyanannyira bizonyítaná, hogy Isten nem Isten, mint bármely más teremtmény fejlődés általi természet-váltása. Mert ha bármi természetet vált, az Istennek és a teremtésnek tökéletlenségét bizonyítja, a tökéletlen isten pedig nem Isten.

Ezért az evolúciós elmélet az, aminek látszik: a végső, sikeresnek tűnő kísérlet Isten jóságának, Teremtői mivoltának meghazudtolására, és az eredeti bűn tagadására. Mert a Teremtés könyve többek között arról is beszél, hogy a halál a bűn következtében jelent meg a világban. Ha ez nem igaz, akkor Isten, amellett, hogy hazudott erről, rossz világot is teremtett, amelyben a halál „gyárilag” benne van, nem a mi bűnünk következménye, és ráadásul minket vádol miatta! Egy ilyen isten pedig nem jó, tehát nem is isten.

Na, de Famulus, szép dolog, hogy erőlteted a dolgot, de mindennek van határa, hiszen azt csak nem állíthatod, hogy a Teremtés könyvének özönvízről szóló leírása is történelmi igazság? Vagy ha a történet magja esetleg az is, az csak egy mezopotámiai lokális árvízkatasztrófa lehetett, ahogy azt a szentíráshoz fűzött lábjegyzetben olvashatjuk!

Ja, semmit sem szabad túltolni, maradjunk meg az arany középen… De nem furcsa, hogy Noé isteni kinyilatkoztatás nyomán felkészült erre a lokális árvízre, és nem lépett le Mezopotámiából? Pedig később Ábrahám megtette, sőt a Szentcsalád is elmenekült Heródes elől Egyiptomba. Miért nem ment Noé Afrikába, Ázsiába, Európába? Miért fordított száz évet a bárka megépítésére? Persze, persze, tudom, a száz év valójában száz nap, vagy valami ilyesmi, nem? De azért a száz nap nem csak egy kormányprogram elkezdésére elegendő, hanem az angolos távozásra is… És vajon miért van a világ különböző távoli részein élő népek mondáiban jelen az özönvíz története?

Nemrég megnéztem egy régi videót, Dr. John Baumgardner előadásáról, amelyben tudományosnak látszó elméletet ismertet arról, hogy milyen folyamat játszódhatott le az özönvíz idején. És mivel geofizikusról és a tektonikai mozgások modellezésének szakemberéről van szó, annyi hitelt azért adnék neki, mint egyéb szakértőknek. Ő azt mondja, hogy az özönvíz tektonikai katasztrófa is volt: szerinte ekkor vált szét Pangea őskontinens, ekkor alakult ki a ma ismert képe a Földnek. És ez a szétválás volt a kiváltó oka magának az özönvíznek is. Az új kontinensek hirtelen és gyors eltávolodása miatt ugyanis felszakadt a földkéreg, majd az ennek nyomán bezúduló és magmával érintkező tengervíz szuperszonikus jetek formájában kilövődve árasztotta el a világot – negyven napon és éjszakán keresztül. A szétszakadó kontinensek között felemelkedő magma megemelte az óceán szintjét, amely gyorsan mozogva napok leforgása alatt árasztotta el a világot vízzel, és a gyorsan mozgó víz által szállított szilárd anyaggal: ekkor jöttek létre a ma ismert üledékes lerakódások az egész világon, ezért van kontinenseken átnyúlóan azonos rétegződés bennük. És ezért van az, hogy az összes ősi szárazföldi fosszília lelőhelyén vízi élőlények maradványai keverednek azokkal, és ezért vannak az Atacama sivatagban dinótemetők kagylókkal, csigákkal keveredve, ezért van a Szaharában bálnatemető. És szerinte ez az oka annak is, hogy az evolucionisták által sok millió év alatt lerakódottnak mondott rétegekbe megkövesedett fatörzs van függőlegesen beágyazódva, amely így egyszerre van jelen egymás fölötti rétegekben. És ez az oka annak is, hogy a világ különböző szénbányáiból vett minták olyan szén izotópokat tartalmaznak, amelyeket nem tartalmazhatnának, ha több millió évesek volnának. A kontinensekről visszahúzódó víz pedig olyan eróziós képződményeket alakított ki, mint a Grand Canyon.

És hogy mindez pontosan így történt-e? Gőzöm sincs. De ez az elmélet nem mond ellent a Szentírás beszámolójának az özönvíz történetéről, tehát jóval nagyobb valószínűsége van igazának, mint más elméleteknek. Már csak azért is, mert annak a “tudományos” elméletnek, amely ellentmond a Szentírásnak, abszolút semmilyen valószínűségi és bizonyossági foka sincs. Következménye viszont van.

A Szentírás evolúciós alapú megkérdőjelezése megfosztotta az embereket Isten szavahihetőségétől, amely nélkül a hitük inkonzisztens és a levegőben lóg. A levegőben lógó hit viszont csak szubjektív tényezőkkel magyarázható: azért indokolt, mert „én úgy érzem”. Az „én úgy érzem” viszont annyiféle, ahányan úgy érzik. Ennek következménye pedig az, hogy nem ismerhető meg, nem adható át, így a végső valóság nem Isten lesz, hanem a szubjektív érzés és indulat, megszűnik a bűn, az áteredő ugyanúgy, mint a személyes bűn, így értelmetlenné válik maga a megváltás is. Tiszta, becsületes arccal és kerek szívvel érzeleghetünk – ha úgy érezzük jónak, akár közösségi alkalmakon is, amelyek önmagunk ünneplésévé válnak a megváltó keresztáldozat jelenvalóvá tétele helyett. Ismerős?

Miért ne választanánk ehelyett a hitet? Isten igazmondó, ő maga az Igazság.

Minden szavam igazság, nincs abban hamis, nincs csűrés-csavarás” – mondja az Úr. (Péld 8,8)

“Minden szavam igazság”” bejegyzéshez 7 hozzászólás

Új írása

  1. Kedves Indignus Famulus!
    1. Egy geológustól úgy hallottam, hogy az özönvíz az az esemény lehetett, amikor a Földközi tenger a Gibraltári szoros átszakadásakor megtelt vízzel és mélyföldből az óceán öble lett. Tudom, ez lényegtelen érdekesség, de kiedészítésként ide kívánkozott.
    2. Az evolúció (nem a fajok tulajdonságai változásának környezeti hatásokra való lehetősége, ami minden állattenyésztő nép alapvető tudásának része, hanem a darwini új fajok kialakulásának elképzelése) komoly biológusok szerint is zöldség. Leírásod a témában tökéletesen belevág abba, ami tudásmorzsákat eddig összeszedtem. Dehát talán ez is csak részlet…
    3- Ami viszont biztosan lényeges: hát akkor mi a helyes módja a Teremtés könyve (vagy más Ószövetségi könyvek) vagy akár Jézus példapeszédeinek az értelmezésének? Persze, bizonyos értelemben hitetlenség, ha valaki a szó szerinti értelmezés helyett más módon keresi az üzenet lényegét, dehát hol a határ? És a határ hollétén való vitatkozás már hitetlenség volna?
    Sudarium

    Kedvelés

    1. Igazából, a föntebbi 3. pont, a szó szerinti értelmezés dilemmája fontosabb, mint amint azt az említett példák (teremtéstörténet, stb.) önmagukban sugallják. Amiről igazán szó van, az a szavak (az emberek által használt ill. általában megértett kommunikáció), de talán az emberi elme tökéletlensége is, nem? Tükör által, homályosan nemcsak látunk, hanem beszélünk és hallunk is. Nem így volna?
      Le lehet pontosan írni a valóságot emberi szavakkal? Szerintem csak egy modell valóságát (matematika, filozófia, teológia, vagy egy természettudományi részvalóság-modell, stb.) lehet, talán, de azt is csak akkor, ha a szavakat pontosan ugyanúgy használják a felek. A szavak alatti „egyet értést” pedig pontos és a torzításoktól féltve őrzött definíciók és leírások kell őrizzék, még a matematikában is, nemhogy a „valósabb” tudományokban, vagy a filozófiában-teológiában is. Ha valamelyl szöveg nem egyértelmű jelentls-definíciók összefüggésében jelenik meg, mindig jogos a kérdés: mit is jelent igazán? A mindennapi tapasztalás sok terén (férfi-nő, egyes lelki-testi-társadalmi-fizikai jelenségek) esetén nem lehetséges a valóság elárulása nélköl a szavak jelentésében vájkálni. De vajon a teremtéstörténet ide tartozik-e?
      De ne menjünk olyan messszire. Pl … Péter kőszikla… tényleg, szó szerint az? Romboljátok le a templomot és én három nap alatt felépítem azt … ott van mellette rögtön a figyelmeztetés, hogy nem úgy szó szerint értendő, ahogy talán többen félreértenék. Kígyók, viperák fajzatai … tényleg?
      Mielőtt e néhány példára (és sok-sok társukra) legyintenénk, hogy játék a szavakkal, esetleg a szavak kiforgatása: jusson újra eszunkbe, hogy a nyelv (kivéve a matematikai, teológiai, stb. szaknyelv) hogyan működik. Mondhatnók azt is, hogy a valóság akármit csinálunki, nem fér bele a mindennapi szavak szótárába, tehát költői módon kell őket sokszor használni, ha véges idő alatt a lényeget akarjuk megvilágítani. És akkor a szó szerinti értelmezés számonkérése válik hibává.
      Nemde?

      Kedvelés

    2. Kedves Sudarium,
      az 1. pontban ismeretett vélemény ellentmondani látszik az egész világra kiterjedő özönvíznek, amelynek viszont nyomait Baumgardner és társai bemutatják érvelésükben. Kivéve persze, ha ez az átszakadás része volt annak az eseménysorozatnak, amely az egész világot érintette az özönvíz idején.
      A harmadik kérdésre: amíg nem jelent meg az evolúcióelmélet, nem volt kérdés a teremtés könyvének történeti volta – erre vonatkozó egybehangzó egyházi hagyományunk van. Ráadásul ennek hitelességét maga Jézus is megerősítette, amikor Noéról történelmi személyként beszélt, akinek az idejében ugyanaz történt, mint az Ő második eljövetelekor. A jelenlegi káosz ismeretében meggyőződésem, hogy Jézus nem véletlenül beszélt Noéról és Jónásról.
      És a kérdés ez utóbbival kapcsolatban is az: miért hihetetlen számunkra az, hogy “az Úr egy nagy halat rendelt oda, hogy elnyelje Jónást; és Jónás a hal gyomrában volt három nap és három éjjel”, ha látjuk, hogy ez egy előképe volt Krisztus eltemetésének és feltámadásának? Miért könnyebb elhinnünk azt, hogy az Isten egy hamis történetet kreált valós alap nélkül, mint azt, hogy ez így történt? Nemde azért, mert nem látunk manapság hal gyomrában túlélő embereket, a CNN nem számol be ilyesmiről, és ha mi ezzel előállunk, hülyének mondanak bennünket? Félünk a hit következményeitől, a világ ítéletétől. De látunk manapság harmadnapra feltámadni embereket? Mennyivel valószerűbb elhinni azt, hogy Jézus feltámad a halálból? Ha pedig mégis elhisszük, mert Jézus feltámadásáról tanúskodtak az apostolok, és Isten megerősítette tanúságtételüket jelekkel és csodákkal, miért gondoljuk, hogy nem igaz az, aminek valóságáról maga Jézus tanúskodott, majd az apostolok, egyházatyák és szentek az Egyház pápáival ugyanúgy tanúskodtak róla?
      És Isten tulajdonságain elmélkedve, belátva viszonyát az igazsághoz és valósághoz, ami Ő maga, miért gondoljuk azt, hogy bármi olyan szerepelhet a szentírásban történeti elbeszélésként, aminek nincs köze az igazsághoz, vagy elferdíti a valóságot?
      Ma viszont már nem illik erről beszélni, mert még az egyháziak is félnek attól, hogy nevetségessé válnak, alárendelődtek a világi szemléletnek, és szívesebben ellentmondanak a kinyilatkoztatott valóságnak, mint hogy elviseljék a világ megvetését.
      A saját gondolataink nem függetlenek attól, amiben felnőttünk, amit tanítottak nekünk – és az, ami ezek alapján valószínűnek tűnt számunkra, például a minden csapból folyó evolúcióelmélet, amelyet dogmaként állítanak. Ebben az írásban arra próbáltam rámutatni, hogy ez a világi “dogma” baromság, ami nem csak a hittel áll szemben végletesen, hanem a józan ésszel is. És az a furcsaság jellemző rá, hogy erősebb és végtelenül megalapozatlanabb hit kell hozzá a hat napos termetéstörténetbe vetett hitnél. És akikre hagyatkozunk ebben a hitben: gyatra és gyarló emberek, hitetlen vagy hitevesztett gyűlölködők, vagy csak pusztán csalók, mint Teilhard De Chardin, aki jobban szerette az evolúció elméletét, mint Istent, ezért a Hiányzó Láncszem Reménytelen Kutatójaként két “paleontológiai” csaláshoz is köze volt. És az ő szavukat, igazságukat és hülye gondolataikat fölébe helyezzük Istennek?
      Én igaznak tartom Jézus szavait: “ha meg nem tértek és nem lesztek olyanok, mint a kisgyerekek, nem mentek be a mennyek országába”. A kisgyerekre a bizalomteljes ráhagyatkozás jellemző a szüleire, ugyanaz, ami a hitünk alapállása és lényege Istennel kapcsolatban. Ezért inkább leszek hülye a világ szemében, mint hogy bármiben is megkérdőjelezzem Isten igazmondását. Pont nem érdekel, hogy hülyének tartanak emiatt, sőt valamiféle csendes öröm van bennem emiatt. Tudom, hogy kinek hittem!
      De ennek a jézusi mondásnak igazságából kiindulva módszert találhatnak az ennél bonyolultabb emberek is arra, hogy melyek a szentírás történeti elbeszélései. Ha a hit, hitérzék és az apostolok, egyházatyák, szentek egybehangzó hagyománya nem elég nekik ennek megállapításához, forduljanak egy orákulumhoz, például egy hatéves gyerekhez, és kérdezzék meg tőle, mert kapásból megmondja. Mert ő még bírja a valóság felismerésének képességét, mert még nem hallotta hitoktatójától, hogy “ezt nem úgy kell érteni”. És ugyanez a gyerek ugyanilyen biztonsággal tudja példabeszédnek értelmezni a példabeszédet, szimbolikus beszédnek azt, ami az.
      Ha pedig valamely jézusi mondás többféleképpen is értelmezhető, az apostolok tájékoztattak a helyes értelmezésről, ahogy a templom lerombolásáról és felépítéséről mondottak esetén is. Mert Jézus a szó szerinti értelemben is meg tudta volna tenni azt, amit mondott, és az apostolok tudták és hitték is ezt. Csak Jézus elítélői nem hitték, mert nem akarták hinni, mert ki tudná más megtenni ezt, mint Isten? – gondolták. Az ő istenségében viszont a számtalan ordítóan nyilvánvaló csoda láttán sem akartak hinni.

      Kedvelés

    3. Kedves Indignus Famulus!
      Nagyon köszönöm a gyors választ, bár azt olvasva több helyen az a furcsa érzés lett rajtam úrrá, mintha nem teljesen egy malomban őrölnénk. Mert sem az evolúció elméletét nem védem, sem pedig az ószövetségi történelmi
      leírásokról nem állítom, hogy általában nem valóság-alapúak. (Sőt, most azt is hozzáteszem, hogy kedvem is lelem abban, hogy gyűjtögetem magamnak az elém kerülő olyan híreket, amelyek korábban tanmesének beállított ószövetségi történetek vagy más, maibb csodák esetében azok valóságos voltát húzzák alá, még csökevényes és talán mégoly félresiklott történelmi-geológiai-fizikai-biológiai „tudásunk” szerint is.) És nem gondolom azt sem, hogy Isten ne tudná vagy ne tudta volna, ha bármikor akarná vagy akarja, a világ bármely általunk megszokott működési módját ha kell átformálni, vagy kézbe venni (cethal gyomra, stb.). Noé személyének történelmi voltát sem vontam kétségbe. Az Istentől öntelt módon elforduló emberiség által kitermelt mondvacsinált elméletek (fizikai kozmológia, Darwin elmélete és utódvirágai, egyes pszichológiai-szociológiai iskolák zöldségei, stb. stb.) mérgező hatását a hitre is evidenciának tartom. Mégis, a választ olvasva úgy tűnt, minha annak nagy része ezen dolgokban próbálná a tévedése(i)met helyre tenni.
      Viszont a szó szerinti értelmezés válogatás nélküli alkalmazásával továbbra is gondjaim vannak. Érvelési és természet-megértési zsákutcák sorát látom-vélem megnyílni, ha az Isten által sugalmazott szent szövegek mindegyik részének egyformán való szó szerinti értelmezését valaki megköveteli. Talán ha több időm lesz, példákat is előszedek ilyenekre az emlékezetemből — most csak az emlékek ízére emlékszem.
      S

      Kedvelés

      1. Kedves Sudarium,
        a nappalok hosszúak, az éjszakák rövidek, a figyelmem szétszórt, szavaim pedig nem mindig egyértelműek. A Szentírás három első fejezetében leírtak történetiségét állítottam az evolúciós elmélettel szemben, a válaszban pedig próbáltam általános alapelvet mondani, illetve két módszert javasolni az egyéb szentírási helyeken felmerülő kérdésekkel kapcsolatban. Az alapelv: ha bármi külső elmélet, természet-magyarázat ellentétben áll a Szentírással, biztos, hogy nem azoknak van igazsága. Én nem látok ebből fakadó természet-megértési zsákutcákat, sőt tagadom ezek lehetőségét. Azt el tudom képzelni, hogy a Szentírás szövege nem ad eligazítást a már meglévő természet-megértési problémáinkban. Talán mert nem a kíváncsiságunk kielégítése a célja. Amit viszont a világ teremtéséről, bűnbeesésről, a bűn eluralkodásáról, valamint az ezek kapcsán megnyilvánuló Istenről tudnunk kell, mindent megtudhatunk belőlük.
        Egyébként, bár a világból felismerhető Isten léte, de a világ nem tartalmazza a saját keletkezésének felderítéséhez szükséges adatokat. Ezért a természettudományok sosem tudnak annyit mondani a lényegről, de az emberiség történelméről sem, mint amennyit a Szentírásból megtudhatunk.

        Kedvelés

  2. Hálásan köszönöm az írást és a kiváló hozzászólásokat! Különösen örülök a Kolbe Centerre mutató linknek! Kíváncsian vártam, hogy a közelmúlt béli bérmálás kegyelmei hogyan hatnak majd az életemben. Érdekes módon a napokban valahogy megtaláltak a teremtéstudománnyal foglalkozó oldalak és videók, melyek tudományos eredményeket sorakoztatnak föl a “Teremtés-paradigma” (fiatal föld elmélet stb) mellett. Meglepve tapasztaltam, hogy az ez irányú ismeretterjesztés forrásai elsősorban amerikai baptista (Kent Hovind) és egyéb neoprotestáns szekták, akik a sola scriptura elvéből kiindulva, hangya szorgalommal igen nagy mennyiségű, tudományos fokozatú kutatóktól származó anyagokkal érvelnek pl az itt is említett hydroplate elmélet mellett. Különösen hiánypótlók a PAX TV adventista gyökerű ismeretterjesztő sorozatai a bibliai régészetről https://www.youtube.com/watch?v=7TzxsygceSI a Gondolkodj szabadon sorozat a fiatal Föld elméletről és az Özönvízről https://www.youtube.com/watch?v=GDHlxsaIWwM. Van egy hosszadalmas szakembereket vagy annak tűnőket kérdező sorozat is, melyben kevésbé szerkesztetten de nagyobb anyaggazdagsággal és bő hivatkozásokkal tárgyalják ugyanezt Az emberiség eredete c. sorozatban https://www.youtube.com/watch?v=KfUD4lObxas. Történészként elsősorban a régészeti részeket tudtam ellenőrizni, illetve szakmai szemmel követni. Ugyanakkor tudománytörténeti ismeretek birtokában Darwin és társai, de a kreacionista tudósok, vagy Teilhard du Chardin és az általa is táplált modernizmus eszmefuttatásaiban elég jól felismerem, kit mi vezet, amikor kutatásait vezeti, ugyanis mindenki elmondja egy-egy esszében, naplóban stb. Az elmúlt héten végigfutva úgy 15 órányi előadást (a kislányom most kezdte a mászást, így csak leülök a kert közepére, és a Teremtésről tanulok, míg Ő is azt teszi, csak bölcsebben) Elolvastam több vonatkozó anyagot. A fősodrú (fizetést kapó) római katolikus tudományosság, a Pázmány is a Bibliát irodalmi műnek, a Teremtés könyvét pedig eposznak tartja, ami jobb esetben valóságmagvát a sokmillió éves kialakulásból/kialakításból veszi. Leginkább az a problémakör érintett meg, hogy ha ma egy katolikus hívő csak neoprotestánsok tolmácsolásában hallhat a Biblia hitelességéről, nem fog ez további súlyos gondokat okozni? A blogon is szereplő egyik filmben a statisztika szerint a római katolikus hívek nagy tömegével lesznek neoprotestánsok. Lassan megértem, miért. Ugyanakkor tovább mentem a szálon, és rádöbbentem, hogy a neoprotestáns értelmezés nem áll meg ott, hogy sola scriptura. Hanem egy komplett fajelméletnek készíti elő a teret, ami a Végitélet és az Özönvíz közötti idő “praktikus eltöltéséhez” ad útmutatást. Címszavakban Khámi átok népei, Góg és Magóg népei kik lesznek, az elveszett 10 izraelita törzs mely mai népekben él tovább és kiken uralkodik jogosan stb. És a történelem is ebből kiindulva értelmeződik újra, miszerint az amerikai és európai népek közötti élénk kereskedelmet a spanyol katolikusok tiltották be (K. Hovind) stb. Szerintem sürgető lenne hamarosan megalkotni egy római katolikus Teremtés és Történelem Kátét, mert könnyen abba a helyzetbe kerülünk, hogy a leg naprakészebbek ebben az adventisták és a Hit Gyülekezete lesznek, akik ráadásul még a réselméletben is érdekeltek, miszerint a Föld első lakója valójában a Sátán volt…Szóval kevés ennél fontosabb téma létezik a tudományban és az ismeretterjesztésben, azt gondolom. https://www.youtube.com/watch?v=8TDdBrqP1h8

    Kedvelik 1 személy

Hozzászólás

Create a website or blog at WordPress.com , Anders Noren fejlesztésében.

Fel ↑