Bocs, Medvebocs!

Egy kedves olvasóm ellenvetéseket tett Ripperger atya jelenések megkülönböztetésével kapcsolatos megállapításaival szemben. És egy jelenéseken is túlmutató jelenséggel, a nyelveken szólással kapcsolatban tette, amit érteni vélek, tekintve, hogy egy emberi nyelven szóló Medvebocsról van szó. De mivel a válasz kinőtte a komment méretet, külön írásban válaszolok felvetéseire.

Chad Ripperger atya azt állítja, hogy a karizmatikus mozgalom nyelveken szólásról való értelmezése merőben új, huszadik századi jelenség, ami a pünkösdiek révén került be a katolikusok közé, és ez ellentmond az egyházi hagyománynak, az egyházatyák értelmezésének. Mert ők a nyelveken szólásnak két lehetőségét látták: valaki a saját nyelvén beszél, de a hallgatók – bár nem azonos anyanyelvűek vele – mégis megértik a beszédét (ld. Pünkösd), vagy képes nem tanult idegen nyelven elmondani értelmes dolgokat, amit ő és hallgatói is megértenek. Mindkettőnek közös jellemzője az, hogy a beszélő mindig érti, amit mond. És ez ellenkezik a nyelveken szólás pünkösdista-karizmatikus értelmezésével, ők ugyanis az 1 Kor 14, 2-t („Aki ugyanis nyelveken szól, nem embereknek beszél, hanem Istennek; senki sem érti, hanem a Lélek által beszél titkos dolgokat.”) úgy értelmezik, hogy az olyan beszéd, amit senki sem ért, még a beszélő sem, és hogy a Szentlélek az, aki erre indítja őket. A titkos dolgokat pedig nem a keresztény misztériumként, a hit misztériumaként (mysterium fidei), azaz Istenre és az ő üdvözítő tevékenységének ismeretére vonatkozó értelmes állításokként, hívek számára megismert valóságként értelmezik, amelynek felfoghatatlansága nem értelmetlen beszédet jelent, hanem olyan dolognak tartják, aminek nem ismerjük az értelmét. Érthetetlen nyelven érthetetlen dolgokat mondanak, és állítják, hogy ez a Szentlélektől jön és Istent dicsőíti meg.

Mivel Ripperger atya állítása a történelemre és az egyházatyák kijelentéseire, illetve az ő magyarázatukra vonatkozó állítás, igazsága könnyedén ellenőrizhető a vonatkozó kommentárok vizsgálatával, amelyeknél rövid vizsgálat alapján is belátható, hogy az egyházatyák között általánosan elterjedt az az értelmezés, amely szerint Szent Pál létező emberi nyelvekről beszél ebben a fejezetben, mert ahogy maga Szent Pál is mondja: „Olyan sokféle nyelv van ezen a világon, és egy sem érthetetlen. Ha tehát nem ismerem a szónak a jelentését, idegen leszek annak, aki beszél, és a beszélő is idegen lesz számomra.”

Például Aranyszájú Szent János az első korintusi levélről szóló beszédében (35. homília) a nyelveken szólást egyértelműen létező emberi nyelveken beszélésként értelmezi, annak értését pedig tolmácsolásnak nevezi, és múltbeli visszaélésként említi azt, ha valakinek a nyelveken szólás és az imádság ajándéka is megvolt, és az értelmük ismerete nélkül használta azokat.

„Ennek megfelelően kérjetek, hogy ne csak a nyelv ajándékát kapjátok, hanem a tolmácsolásét is, hogy mindenki számára hasznossá váljatok, és ne zárjátok el ajándékotokat egyedül magatokba. …Mert ha valaki csak perzsául vagy más idegen nyelven beszél, és nem érti, amit mond, akkor természetesen saját maga számára is barbár lesz ezentúl, nem csak más számára, mert nem érti a hangok jelentését. Mert voltak régen sokan, akiknek az imádság adománya is megvolt a nyelvvel együtt; és imádkoztak, és a nyelv beszélt, imádkoztak akár perzsa, akár latin nyelven, de az értelmük nem tudta, hogy mit beszélnek. Ezért mondta ő is: Ha nyelvvel imádkozom, akkor a lelkem imádkozik, vagyis az ajándék, amely nekem adatott, és amely a nyelvemet mozgatja, de az értelmem terméketlen… Ugyanezt jelenti itt is, hogy mind a nyelv beszéljen, mind az értelem ne legyen tudatlan a kimondottakról. Mert ha ez nem így van, akkor egy másik zavar is lesz.”

A zavar tehát azért támad, mert valaki például perzsa nyelven kezd beszélni egy közösségben, ahol nincs a perzsát értő vagy tolmácsolni tudó társa. (És ugyan mi oka lenne arra a Szentléleknek, hogy pl. Felső-Sófalva karizmatikus csoportjában perzsa dicsőítésre indítsa özv. Kovácsné Kiss Piroskát, amikor még a román nyelvvel is hadilábon állnak? És mi oka lenne arra, hogy értelmetlen nyelven késztesse ugyanerre nevezett özvegyasszonyt vagy bárki mást?) Chrysostomos az 1 Kor 14,18-ban szereplő páli kijelentést, amely arról szól, hogy Pál mindenkinél jobban bírta a nyelveken szólást (πάντων ὑμῶν μᾶλλον γλώσσαις λαλῶ) a zsidóságra és a zsidó nyelvre vonatkoztatja:

És ezt teszi egy másik helyen is azzal a szándékkal, hogy elvegye a judaizmus előnyeit, és megmutassa, hogy azok ezentúl semmit sem érnek, azzal kezdi, hogy kijelenti, hogy ő maga is fel volt ruházva ezekkel… Így tesz itt is, mondván: Én mindnyájatoknál jobban beszélek nyelveken. Ne dicsekedjetek tehát úgy, mintha csak ti rendelkeznétek az ajándékkal. Mert én is birtoklom azt, sőt jobban, mint ti.”

Szent Ágoston ugyanezt a verset hasonlóképpen létező emberi nyelvek ismereteként értelmezi:

Ami pedig a “nyelvek különbözőségét” illeti, milyen nyelvek hiányozhattak volna neki, amikor ő maga mondja: “Hálát adok az én Istenemnek, hogy mindnyájatoknál jobban beszélek nyelveken?” (Pelagiusz ellen 32. fejezet)

Ha az egyházatyák és nyomukban a teológusok (ld. a teológusok kilétéről szóló kifejtést a Jelenések megkülönböztetéséről írásban) létező emberi nyelveken szólásként és annak értelmezéseként értették a nyelvek adományát, a hatvanas években katolikusok között előtűnő jelenség valóban idegen a katolikus hagyománytól, tehát Ripperger igazat beszélt.

És ha idegen a katolikus hagyománytól, feltehető a kérdés, hogy miként tűnhetett fel annyi évszázad után? Miért nem indított a Szentlélek a hatvanas évekig legalább nagy szenteket a karizmatikus értelemben vett nyelveken szólásra? Én nem tudok erre ésszerű magyarázatot mondani, amely összhangban lenne a hagyománnyal. Viszont értelmezhetőnek vélem a jelenséget a kontextus alapján.

A katolikus felfogásban a Szentírás nem magyarázza magát, hanem a katolikus hit és szenthagyomány egésze alapján értelmezhető. Látható, hogy a hagyományos értelmezés nem pünkösdistáknak kedvező módon értelmezte ezt a szakaszt, sőt fel sem merült az ilyesmi a huszadik századig az Egyházban, ellentétben a protestánsokkal, ahol a 19. században megjelent ez az értelmezés. És az az igen furcsa dolog fordult elő a hatvanas években, hogy katolikusok vettek át egy katolikus felfogásnak ellentmondó szentírás-értelmezést protestánsoktól. A lázadó nemzedék jelet kívánt. Mert nem az a lázadás, amikor az Isten által kinyilatkoztatott és Egyházban őrzött értelmezésnek szentek sora által hitelesített hagyományával szembefordul egy nemzedék? És jelet követelnek, ráadásul értelemtől elkülönített jelet…

De Szent Ágostonra visszatérve van még egy probléma a karizmatikus felfogással. A lélekről szólva Szent Ágoston éppen a korintusi levél 14. fejezete kapcsán beszél az ember szelleméről, értelméről és lelkéről, ezek jelentéséről és viszonyáról, és azt állítja, hogy a szellem a lélek része:

“A Szentírás ugyanis sokféleképpen és sokféle értelemben tesz említést a szellemről; de azzal kapcsolatban, amiről most beszélünk, és amely által megértést, értelmet és bölcsességet gyakorlunk, mindketten egyetértünk abban, hogy azt “szellemnek” nevezik (és valóban jogosan nevezik), olyan értelemben, hogy az nem az egész lelket foglalja magában, hanem annak egy részét. Ha azonban azt állítod, hogy a lélek nem a szellem, azon az alapon, hogy az értelmet egyértelműen “szellemnek” nevezik, akkor éppúgy tagadhatod, hogy Jákob egész magvát Izraelnek nevezzük, mivel Júdán kívül ugyanezt a megnevezést külön-külön és egyértelműen viselte az akkor Szamariában szerveződött tíz törzs.” (Szt Ágoston: A lélekről. 36. fejezet)

Ez olyan gondolat, amely segíthet megérteni a karizmatikus megközelítés igazi problématikáját, azt, hogy implicit módon ugyan, de ők nem a hagyományos keresztény felfogást vallják az ember lényegéről.

A hagyományos keresztény felfogás mélyebben elsőként Szent Ágoston által artikulált értelmezése szerint az ember test és lélek egysége, a lélek magába foglalja az értelmet, amelynek működéséhez anyagi valóság is tartozik, mintegy összekötő elemként a test és lélek között. De mégsem testi, különben a halállal maga a lélek is megszűnne értelmesnek lenni. Az értelem, azaz az emberi szellem tehát nem lélektől elkülönülő valóság. Ezért a lélekben imádkozás nem jelentheti azt, hogy az értelmünk kimarad belőle. Kimaradhat az értelem lépésről-lépésre haladó tevékenysége, de az imádságban megjelenő hatás értelmes és értelemben jelen lévő. A Szentlélek által adott imádság ugyanis az értelmet megvilágosító adomány: ez által azt kérjük és úgy, amit és ahogy magunktól nem tudnánk megfogalmazni, bár problémáink ismerete és kéréseink akár diffúz módon is megvannak bennünk, vagy olyan erős Istenre irányulás jelenik meg az akaratunkban, amely nem tőlünk származó erősség. Ez tehát megértést és az akarat Istenre irányulását segíti elő. Az akarat pedig az értelem nélkül vak erő, ezért szükséges az értelemnek megvilágosulnia az akarat Szentlélek általi megerősítésekor is. Ha valami mégis az értelmünket megkerülve nyilatkozik meg, azt hagyományosan rossznak tartották: rossz gyakorlatnak, netán betegségnek vagy megszállottságnak, mert ellentmondott az emberségünk helyes működésnek, magának az emberi természetnek.

A karizmatikusok viszont elfogadják a nyelveken való imát annak értelmének emberi ismerete nélkül, tehát feltételezik, hogy helyes működés az értelmet kikerülő ismeretlen, azaz nem emberi nyelveken szólás. Ezzel viszont egy hármasságot feltételeznek az emberben: a test, a lélek és az értelem (szellem) egymástól különböző valóságát. Ez pedig nem keresztény felfogás, hanem annak ellentmondó megközelítés.

Bocs, Medvebocs!” bejegyzéshez 13 hozzászólás

Új írása

  1. Kedves Indignus Famulus!
    Igazán köszönöm szépen a megtisztelő külön válasz posztot!
    Nem kukacoskodni akarok – egy Medvebocs ilyet nem is tehet – de azt szeretném tudni, hogy mennyire biztos, hogy az egyházatyák egyes kijelentései igazak? Mennyire tévedhetetlenek?
    Ha erre választ kapok, akkor tovább gondolkodom, mert vannak még fenntartásaim. Azok tisztázásához jó lenne, ha ugyanazt a biblia fordítást olvashatnánk, mert amit én idéztem, abban “elragadtatás nyelvének” nevezte Szent Pál a jelenséget, ami alatt nekem nehezebb az akkori kor és környék bármelyik nyelvét érteni. Melyik fordítást olvassam, hogy nagyobb eséllyel értsünk egy-egy szentírási mondatot hasonlóan?
    Köszönöm!

    Kedvelés

    1. Kedves Medvebocs,
      az “elragadtatás nyelve” egyedül a Békés-Dalos fordításban szerepel, és az ők értelmezését tartalmazza. Minden másik magyar verzió nyelvként fordítja, belemagyarázás nélkül. A vulgata (ez a hivatalos “eredeti”): “Qui enim loquitur lingua” formában hozza ezt a sort. A görögben a γλῶσσα (a beszélt nyelv) kifejezés szerepel.
      A másik kérdésre is alkalmazhatóan Ripperger atya jó összefoglalást adott arról, hogy mennyire kell komolyan venni az egyházatyákat:
      “Az Egyház mindig is azt mondta, hogy ha az egyházatyák egyöntetűen úgy nyilatkoztak, hogy valami a hithez tartozik, akkor az tévedhetetlenül a hithez tartozik, és ha nem hiszed azt, akkor nem vagy katolikus, függetlenül attól, hogy a Tanítóhivatal megnyilatkozott-e külön az ügyben vagy sem. Ugyanez vonatkozik azok véleményére, akiket az Egyház teológusoknak nevezett. A „teológusok” kifejezés azon teológusokra utal, akikről IX. Piusz pápa beszélt a Tuas Libenter kezdetű levelében. Ezek az olyan teológiai iskolákhoz tartozó teológusok, mint például a domonkos iskola, a ferences iskola, és kb. az 1750-es évekig működtek. Ha ők egyöntetűen azt mondják, hogy valami a hithez tartozik, de facto hinned kell azt ahhoz, hogy katolikus légy. Ha ugyan nem állítják, hogy valami feltétlenül a hithez tartozna, de valamiben mégis nagyjából mindannyian egyetértenek, és te mégsem tartod magad ehhez, akkor az álláspontod temerarius, más szóval veszélyes, és igen valószínű, hogy eretnekségbe esel. Ha a jelenés merőben ellenkezik ezzel az állásponttal, akkor nem valószínű, hogy hiteles.”
      Ebben az esetben nem állítják, hogy a hithez tartozna azt vallanunk, hogy a nyelveken szólás azt jelenti, amit náluk olvasunk, de eléggé egyöntetű az értelmezésük (a “nagyjából mindannyian egyetértenek” esete), így nehezen képzelhető el, hogy más értékelést lehetne adni erről a kérdésről. Amint az egyházatyák erre a passzusra vonatkozó tanítását kerestem, a legszembeötlőbb az volt, hogy fel sem merült egyszer sem a mai karizmatikus értelmezés. Mintha nem lettek volna tudatában egy ilyen értelmezési lehetőségnek. Nyílván mert nem is találkoztak soha ezzel.
      Nem idéztem az írásban Szent Tamást a rendelkezésre álló idő rövidsége miatt, bár lehetett volna. Szent Tamás egy egészen elképesztő szellemi nagyság volt, ezt bárki láthatja, aki olvassa őt, de nála is igen jól látható a hagyományhoz való katolikus hozzáállás: mindig az egyházatyák szavaiból indul ki, ha vannak azoknak témára vonatkozó szövegei. Nagy tisztelettel viseltetik irántuk, bár ő maga sok esetben nagyobb szellem volt és legalább akkora szent, mint más egyházatyák. A már Egyház által szentnek nyilvánított és példának állított egyháztanítók tanítása iránti tisztelet végső soron Isten iránti tiszteletből fakad, aki azok életében bizonyíthatóan meglévő kegyelmeivel megvilágosította őket, és ez a világosság kései utódok számára is ragyog.

      Kedvelés

      1. Kedves Indignus Famulus!

        Nagyon köszönöm, hogy ezt idézi Ripperger atyától. Találkoztam ugyanis egy olyan hozzáállással, hogy ha valami nem dogma, akkor nem kötelező tanítás katolikusokra nézve. Konkrétan a fogamzásgátlás tiltásával kapcsolatban hozták ezt fel nekem többen, hogy miért nem tartják be, és hogy ettől ők még miért lehetnek szuper katolikusok, miért áldozhatnak és miért juthatnak a mennybe.

        Mondjuk nekem kétségeim vannak azzal kapcsolatban, hogy a fogamzásgátlás tiltása nem dogma. XI. Piusz pápa eléggé határozottan fogalmazott:

        „Mivel egyesek a kezdettől fogva hirdetett és soha el nem ejtett keresztény tanítástól eltérve újabban nyíltan mást hirdetnek e tárgyban, a Katolikus Egyház, amelyre maga Isten bízta az erkölcs épségének és tisztaságának védelmét, az erkölcsi züllöttségnek ebben a korában, a házasság tisztaságának e rút szennytől való megőrzése céljából, isteni küldetésére hivatkozva általunk fölemeli hangos szavát és ismét kinyilvánítja: A házassági jognak olyan használata, amely azt a gyermeknemzés természetes hatásától szándékosan megfosztja, Isten és a természet törvényének megsértése, s mindazok, akik ilyesmit tesznek, súlyos bűnt követnek el.

        Legfőbb apostoli tekintélyünknél fogva, s a gondjainkra bízott lelkek üdvéért való aggodalomból figyelmeztetjük a gyóntató és lelkipásztorkodó papokat, hogy híveiket Istennek e súlyos törvénye felől ne hagyják megtévedni, s méginkább hogy ők maguk óvakodjanak az effajta hamis véleményektől, s azokkal semmiképpen egyet ne értsenek. Ha pedig – amitől Isten óvjon – egy gyóntató vagy lelkipásztor maga viszi ezekbe a tévedésekbe a rábízott híveket, illetve helyesléssel vagy hallgatással megerősíti őket tévedésükben, az tudja meg, hogy a legfőbb Bírónak tartozik szigorú számadással hivatásának elárulása miatt, s vonatkoztassa magára Krisztus szavait: »Vakok ők és vakok vezetői. Ha pedig vak vezet világtalant, mindketten verembe esnek.« (Mt 15,14)”

        Sajnos én csak egy emberi nyelven szólni tudó gazella vagyok. 🙂 Nem tudom, hogy ettől ez dogmának számít-e vagy sem, mindenesetre ezen logika alapján nemi erőszakolni is szabad, mert olyan dogma sincs, hogy tilos a nemi erőszak.

        De hát hogy győzzön meg az ember valakit, aki a halálos bűne ellenére úgy „érzi”, hogy jó katolikus, meg a modernista papok is azt mondták neki, hogy neki van igaza?

        Kedvelés

      2. Piusz pápa elég világosan beszélt, de a “modern nagykorú keresztények” gondolkodási horizontja nem a “kezdettől hirdetett és soha el nem ejtett” tanítás, hanem a saját érzés, vélemény vagy vágyakozás. Pedig az a megállapítás, hogy a fogamzás kizárása “Isten és a természet törvényének megsértése”, azt jelenti, hogy ez mindenkibe beleírt természeti törvény. Ezért mondta valahol Sarah bíboros, hogy a fogamzásgátló mentalitás vezet a homoszexualitás legalizálásához. Talán mert a természeti törvény egyik fajta tömeges megsértése megnyitja a kaput a természeti törvény másik fajta megsértése előtt is.

        Kedvelik 1 személy

      3. Baráti segítségként megkapott olvasói kiegészítés az én emlékeim szerint Sarah bíborosnak tulajdonítható szavakról, amelyek valójában Athanasius Schneider szavai:
        “- Kérdező: Gerhardt Müller bíboros, a Hittani Kongregáció korábbi prefektusa, kijelentette, hogy aki elfogadja a fogamzásgátlást, az előbb-utóbb a homoszexualtiásban sem talál kivetnivalót.
        – Schneider: Egyetértek ezzel a megállapítással. Nem választhatjuk el a nemi élvezetet az élet továbbadásának lehetőségétől. Mikor mégis ezt tesszük, először úgy, hogy a házasságon belül támogatjuk a fogamzásgátlást – a nyugati világ katolikus házaspárjainak életében mára ez sajnos általános jelenség lett, amiben közvetve néhány püspöki konferencia is segítette őket -, akkor a pusztán élvezeti célú nemi értintkezés elfogadása és igazolása előtt is megnyitjuk az utat, akár a házasságban, akár a házasságon kívül, akár a homoszexuális kapcsolatban stb.”

        Kedvelik 1 személy

      4. Köszönöm az idézetet!

        Azt hiszem, a feminizmus is nagyon sokat tett a homoszexuális elfogadtatásáért. Ha a férfi és a nő közt semmi különbség a testieken kívül (se pszichés, se hivatásbeli), akkor semmi extra nincs abban, ha két azonos nemű van együtt és nem ellentétes nemű.

        20 év körüli rokonaimon látom, hogy fogalmuk sincs, mi az a férfi, mi az a nő. Mi a különbség köztük a nemi szerveken kívül.

        Ha nincs semmi különbség a két nem között, akkor a termékenységet leszámítva ugyanolyan a hetero meg a homo kapcsolat.

        Miközben világosan látszik, hogy a homo pároknál is mindig van egy nőiesebb meg egy férfiasabb fél.

        Bocsánat, nem akarom elterelni nagyon a bejegyzés témáját!

        Kedvelés

    1. Kedves Medvebocs,
      bennem felmerült még egy-két szempont, amíg gondolkodik újabb kérdésen.
      A karizmatikusok kedvelt szentírási hivatkozása Mk 16,17-18: “Azokat, akik hisznek, ezek a jelek fogják kísérni: a nevemben ördögöket űznek ki, új nyelveken szólnak, kígyókat vesznek fel, és ha valami halálosat isznak, nem árt nekik; a betegekre teszik kezüket, és azok meggyógyulnak.”
      Jézus szavai, bár harmadik személyben beszél róluk, de az egy kivételével jelenlévő apostolok hitét kísérő jövőbeli eseményekről szól, azaz konkrét prófécia is. Mert nemsokára Fülöp űz ördögöt Szamáriában (Csel 8,7), ők mindnyájan beszéltek számukra új nyelveken (Csel 2,4), Pál emel fel a rőzsével viperát, amely megmarja őt (Csel 28,3-6), Péter gyógyít meg beteget, felemelve őt a földről (Csel 3,7), Jánossal itattak méregpoharat, de az nem ártott neki. Ez a mennybemenetel előtti utolsó jézusi prófécia az apostolok életében bekövetkező konkrét jövőbeli eseményekről.
      Ezek a jelek a gyakori karizmatikus megközelítésben a jelet produkáló hitének bizonyítékai, nem a Jézusról szóló apostoli tanúságtétel isteni megerősítésének jelei, így inkább öncélú jelenségként írható le, amely sokszor megnyilvánul ezen jelek “reprodukálásakor”. És milyen csodálatos, hogy ezen jelek közül valamiért a leggyakoribb az értelmetlen nyelveken szólás, és nem a viperasimogatás vagy méregivás.

      Kedvelés

  2. Minden tiszteletem az alapos elemzőké, de szerintem megfontolandó lenne az egyházatyákra való hivatkozás esetében legalább két szempont:
    – olyan szörnyűségeket írtak szinte mindannyian az “istengyilkos népről”, hogy bizonyosan nem tekinthetjük őket tévedhetetlennek
    – nagyon hasonló ez a módszer a Jézus korabeli írástudókéhoz, akik az évszázadok alatt a 613 mózesi törvény köré épített ezernyi szabály alapján utasították el Jézust. Pedig ha a nem zárják be a Lelket az emberi szabályok korlátai közé, akkor felismerték volna, hogy Isten gondolatai mennyivel magasabbak a mieinknél.
    A nyelvekhez csak annyit: létezik az “angyalok nyelve” is és a nyelvek magyarázata működő adomány ennek értelmezésében is.

    Kedvelés

    1. Kedves Dóra,
      vajon pünkösdkor a “zaj hallatára” összeverődött tömeg minden tagja résztvett korábban Jézus halálraítélésben? Valószínűleg nem. De vajon ezért aztán igazságtalan és antiszemita gyűlölködő volt Szent Péter, netán tévedett, amikor ezt mondta: “Izraelita férfiak,…ti a Názáreti Jézust, azt a férfiút, akit Isten igazolt előttetek erőkkel, csodákkal és jelekkel, amelyeket, mint ti is tudjátok, Isten általa művelt közöttetek, ezt az embert istentelenek keze által felszegezve megöltétek”? (Csel 2,22-23) Vagy csak viccelt, amikor azt kérte tőlük, hogy “Mentsétek meg magatokat ettől a gonosz nemzedéktől”, és ennek nyomán háromezer zsidó férfi keresztelkedett meg? Aligha. Mert valóban csak a bűnbánat és a keresztség mentette meg őket, ahogy a kései utódokat is az mentheti meg.
      Ezt az apostoli felfogást és hagyományt követték az egyházatyák is, mert az ő korukban ugyanúgy igaz volt, mint az apostolokéban. Érdemes lenne tehát figyelni az egyházatyák szavára, mert akkor az Isten szentjeinek szavában és életében megnyilvánuló bölcsesség is vezethetné, megismerhetné az angyalok nyelvének jelentését, és nem “képtelen és vénasszonyos meséket” (Tim 4,7) követne. Annál is inkább, mert az egyházatyákra figyelés a jámborság erényének megnyilvánulása, amely, mint tudjuk Szent Páltól, “mindenre hasznos, mert hordozza a jelen és a jövendő élet ígéretét”, mert ő általuk jutott el hozzánk az apostoli hit.
      A “Szóljak bár az emberek vagy angyalok nyelvén” (1 Kor 13,1) jelentéséről Aquinói Szent Tamás gondolatait ajánlom figyelmébe:
      Fontos megjegyeznünk, hogy mit értünk az angyalok nyelvei alatt. Mivel ugyanis a nyelv a test egyik tagja, és a használatához tartozik a nyelvek adománya, amelyet néha nyelvnek neveznek, ezért úgy tűnik, egyik se tartozhat az angyalokhoz, akiknek nincsenek testrészeik. Mondhatjuk tehát, hogy az angyalok alatt az angyalok hivatalával rendelkező embereket értjük, nevezetesen azokat, akik isteni dolgokat hirdetnek más embereknek a Mal 2,7 szerint: “A pap ajka őrizze a tudást, és az emberek az ő szájából keressék a tanítást, mert ő a Seregek Urának angyala”. Így ebben az értelemben a “Ha emberek és angyalok nyelvén szólok” azt jelenti, hogy nemcsak a kisebbek, hanem még a nagyobbak is, akik másokat tanítanak.
      A testetlen angyalra is érthető, ahogyan a Zsoltárok 104. versében (4. v.) áll: “Aki angyalaidat lelkekké teszi”. És bár nincs testi nyelvük, hasonlatosság szerint nyelvnek nevezhető az az erő, amellyel másoknak kinyilvánítják gondolataikat.
      De tudni kell, hogy az angyali elme ismeretében van valami, amiről a magasabb angyalok nem beszélnek az alacsonyabbaknak, vagy fordítva, nevezetesen az isteni lényeg, amelyet mindannyian azonnal látnak, Isten megmutatja magát mindenkinek, ahogyan Jer 31,34-ben áll: “És többé nem tanítja majd ki-ki felebarátját és ki-ki testvérét, mondván: Ismerd meg az Urat. Mert mindenki azonnal meg fogja ismerni, a legkisebbtől a legnagyobbig”. De az angyali értelemben van valami, amiről a magasabbrendű angyalok beszélnek az alacsonyabbaknak, és nem fordítva. Ilyenek az isteni gondviselés titkai. A magasabbrendű angyalok többet tudnak ezekről a titkokról, mert ők tisztábban látják Őt, mint az alacsonyabbak. Ezért a magasabb angyalok oktatják és felvilágosítják az alacsonyabb angyalokat ezekről a dolgokról – és ezt nevezhetjük beszédnek.”
      – analógia szerintinek, tenném hozzá ismételt magyarázatként.
      És annak belátására, hogy Aquinói nem a tintás kisujjából szívta az angyalokra vonatkozó gondolatát, érdemes elolvasni a Jelenések könyvének 2. fejezetét, amelyben Szent János angyaloknak nevezi a hét egyház püspökeit.
      Őszintén szólva csodálkozom is, hogy ezt a részt egy szemlélekes újságíró nem a klerikalizmus kinyilatkoztatott korlátjaként értelmezi, hanem a fogalmi kommunikációjú szellemi lényeknek tulajdonít emberileg beszélhető nyelvet. Pedig milyen jó cím is lenne ez: “Szent Pál semminek nevezte a püspököket!”, vagy ez: “Az apostol lecimbalmozta a szeretetlen püspököt”.

      Kedvelés

  3. Lehet, hogy ezt az eszmecserét érdemes elnapolnunk addig, amíg egy mennyei továbbképzésen minden kérdésünk tisztázódik. Az Úr vezessen bennünket odáig!

    Kedvelés

  4. Lehet esetleg “cikket kérni” Medvebocs >>>mintájára<<<? Kíváncsi lennék az oldaltulajdonos véleményére erről:

    https://24.hu/elet-stilus/2023/05/03/papalatogatas-2023-ferenc-papa-budapest-baba-gyerek-aldas/

    Tényleg, mit jelenthet a pápai áldás? Most nem kifejezetten Ferenc pápa miatt (ld. imádkozni a pápa szándékára c. bejegyzés itt), hanem hogy a szülő azt hiszi, mindegy, hogyan neveli a gyereket, az áldás végigkíséri életét, vagy épp ellenkezőleg, kell is valamit tenni.
    És úgy általában mit érnek az áldások, pl. újmisés, püspöki, akármilyen, ha nincs mellette megszentelt élet.

    Kedvelés

Hozzászólás

Create a website or blog at WordPress.com , Anders Noren fejlesztésében.

Fel ↑